Dodenherdenking

Dodenherdenking, ieder jaar op 4 mei is het weer het geval. Je kan het niet missen. De week voorafgaand is er een hoop aandacht voor de Tweede Wereldoorlog, althans wat er in Europa gebeurde. Wat er elders in de wereld gebeurde blijft onderbelicht.

Tot mijn verbazing kwam ik op Facebook een actie tegen. Mensen wilde niet meer participeren aan de dodenherdenking vanwege de Moslimhaat. Nou is de teneur inderdaad niet meer zo positief over Moslims. Ik zou zeggen dat ze geen geweldige reclame voor zichzelf hebben gemaakt. Journalist afgeslacht, terreur aanslagen en de I bij IS/ISIS/ISIL staat toch echt voor Islamitisch. Als dit je vrienden zijn heb je geen vijanden nodig om je geloof kapot te maken. Nog dit kalenderjaar vond een Moslim het nodig om mij te bedreigen in een zogenaamde burgerbibliotheek. Reden: op twitter stond een link naar een media uiting die hem in het verkeerde keelgat schoot. Jammer dat hij (indirect) door de Gemeente Eindhoven betaalt wordt met subsidies. Nu moet ik wachten tot hij (eindelijk) voor zijn sympathieën voor IS / ISIS / ISIL verhoord gaat worden en alle kennis uit hem gehaald gaat worden.

Terug naar de dodenherdenking. Als je zo’n actie bedenkt moet je bij jezelf kunnen indenken dat mensen dat niet tolereren. De Tweede Wereldoorlog is nou niet iets waar de meeste mensen gelukkig van worden. Waar men, destijds, ook was: het was geen pretje en we mogen alles wat heilig is (of iedere loop van een geweer) dankbaar zijn dat die tijd in Europa (tijdelijk) voorbij is.

Duidelijk maakt men geen reclame voor Allah en het Moslim geloof. Als ze iets positiefs als associatie met hun geloof willen zou men wel voor wat verstandigs gaan. Een demonstratie voor tolerantie, een open huis in de Moskee, voor de mensen in de omgeving zorgen, straat terroristen en tuig aanpakken (ongeacht geloof) en ga zo maar door.

Ik had het er op 4 mei over met de filiaalmanager van mijn favoriete supermarkt (goed vlees, lage prijzen) en zijn eerste opmerking was: Marokkanen zeker. Duidelijke eerste associatie. Een terechte associatie, vermoed ik.

Casablanca heeft een heldere rol gespeeld in de Tweede Wereldoorlog: de plek waar iedereen met elkaar kaart, drinkt en er een gentleman agreement is: hier geen oorlog. Iets wat verstandig is, immers waarom een stad (die ik hoop te bezoeken) in een oorlog betrekken als het niet strikt noodzakelijk is? Vrede is altijd beter dan oorlog. Om dan te zeggen: ik doe niet mee aan de dodenherdenking dan mis je duidelijk wat ideeën over perceptie, promotie en marketing. Iets wat alleen maar de haat tegen Moslims zal aanjakkeren.

Geef een reactie

