Mijn probleem met Holland

Holland, eigenlijk het samenraapsel van 2 provincies. Waar men in Den Haag geregeld denkt dat Nederland ophoud. Oke, Gelderland en het oosten mag erbij. Maar dan wel niet te duur en zonder problemen. Tot je over de rivieren gaat en in Brabant komt. Mijn provincie, de provincie waar het goed toefen is (Eindhoven niet meegenomen).

Brabant doet het goed. Op het gebied van motorcross is er Jeffrey Herlings, je struikelt in Brabnat over de betaalt voetbal organisaties en qua hockey gebied draaien Oranje Zwart en Den bosch mee in de wereld top.

Qua eten is het simpel: een goed worstenbroodje is heilig. Niet die kleffe zooi die je in de supermarkt koopt, lekker tafelen en meerdere succesvolle bier producenten in de provincie. In Veghel zitten 3 supermarkt ketens met hun hoofdkantoor. Sligro, de groothandel welke aan vele bedrijven levert. Daarnaast het inmiddels bekende jumbo. Groot geworden door grotere ketens te kopen, om te bouwen en slim te zijn. Daarnaast het retail broertje van de Sligro: EMTE.

Het grote verschil werd mij duidelijk toen ik een tijdje in Amsterdam vertoefde. Niet mijn stad, ik zou in Amsterdam nooit gelukkig worden. Londen wel. Noord-Brabant wel, Amsterdam niet. Daar is niets mis mee, ik moet er gewoon niet gaan wonen en verder is het perfect. Ik gun iedereen zijn / haar geluk.

Mijn probleem met Eindhoven is simpel: de gemeente. Een gemeente van beloftes die niet nagekomen worden, een gemeente die een mes in je rug steekt, een gemeente die het ene na het andere niet lopende project blijft voorzien van subsidie. De gemeente die het excelleren van mensen en / of organisaties niet mogelijk maakt. Hierbij zijn de wethouders niet eens het grootste probleem. De ambtenaren wel.

Onlangs was ik in Milheeze, een zeer kleine gemeenschap. Ik verbleef gedurende 1 nacht op landgoed Nederheide in een bungalow. Lekker met je voeten door het water lopen, zonnen op het strand, boodschappen doen bij Spar (wat zijn die duur!) en lekker rustig aan doen. Heerlijk, even genieten en ontspannen.

Het zeer grote probleem met Holland is simpel: men denkt dat Brabant en Limburg (geld eigenlijk hetzelfde voor) er niet toe doen. Ze denken dat hier geen problemen zijn, dat alleen de randstad en een Groningse gasbel tellen. Nou heeft iedere gemeenschap zijn problemen.

Maar het idee dat Amsterdam een wereldstad is, laat me niet lachen. Er wonen in Amsterdam nog geen miljoen mensen, ze hebben geen goed ontwikkelde haven en de zogenaamde geweldige financiële sector bestaat defacto uit 2 banken, waarvan ze beide gered moesten worden door de overheid (had ze lekker failliet laten gaan en had het betalingsverkeer genationaliseerd). Het Nederlandse financiële succes Rabobank zit toch echt in Utrecht.

Men doet of de hongerwinter het ergste van de Tweede Wereldoorlog is. Rotterdam zegt dat het bombardement het ergste was. Nou zijn beide erg. De wedstrijd wat het ergste was in de Tweede Wereldoorlog is een wedstrijdje dat ik te cynisch vind. Maar als men zo nodig dat wedstrijdje wilt spelen: de vernietigingskampen van de Duitsers en Japanners zijn (helaas) denk ik een stuk erger.

De hightech sector waar men nu over preditk (die in Eindhoven) is pas opgekomen toen de bankgen genationaliseerd moesten worden. Meer iets van: bij gebrek aan beter. We financieren de zaak gewoon met Gronings gas en klaar is kees. We klagen over wat die mensen stemmen en vinden dat ze fout zijn. Dat is hoe (vrij zwart wit) over het gebied buiten de randstad gedacht wordt.

Mijn probleem hiermee is: waarom zouden we als Noord-Brabant niet aansluiting kunnen zoeken bij België? Of een zelfstandig land worden? Waarom moet het altijd weer met Amsterdam, alsof die stad het perfecte is. Daar klaagt men over toeristen, terwijl ze eerder miljoenen uitgaf aan campagnes en incentives om toeristen te trekken en niet eens een metrolijn binnen budget kunnen aanleggen.

Geef een reactie

