Waarom ik mijn Triodos rekening opdoek

Triodos Bank is een zeer snel groeiende bank. Een bank die, zeer waarschijnlijk, aan zijn eigen succes ten onder gaat. Er is wel iets duidelijk: mensen willen een keuze hebben en de mensen die voor Triodos Bank kiezen weten waar ze voor kiezen. Zelf heb ik er een prive betaal rekening zo ongeveer vanaf het moment dat ze die aanboden. De reden was simpel: een bank met heldere keuze, die eerlijk is en ik wilde wat met duurzame energie gaan ondernemen en dan was het politiek wel zo handig. Ook een bank waar men blij met je was als nieuwe klant.

Triodos Bank is allang geen klein alternatief bankje meer. De bank groeit snoeihart, heeft een tekort aan duurzame projecten en de Europese uitrol verloopt gestaag.. De bank heeft heldere keuzes gemaakt en richt zich vooral op:

  • Duurzame energie,
  • Sociale economie,
  • Cultuur,
  • Duurzame landbouw,

Er zijn enkele redenen waarom ik bij Triodos weg ga als klant (eerst andere bankrekening regelen dan pas opzeggen).

Om te beginnen onderschrijf ik niet het beleid qua kinderarbeid. Kinderarbeid is niet iets wat ik geweldig vind. Wat het wel is: een oplossing. Geen ideale oplossing, wel een realistische Het was 2005 of 2006 toen ik in Ethiopie was. Het is een zeer arm land en heeft een groot tekort aan stroom. Het idee dat ik, met een vriendje had: we verkopen ze stroom onder een lange termijn contract, doen dit met windmolens welke we lang en stabiel (junkbonds) financieren en hetzelfde met een onderhoudscontract doen. Gevolg: een zeer stabiel iets waarbij iedereen profiteert. Immers is de olie prijs (nu voor de langere tijd historisch laag) iets wat je niet controleert. In Ethipie heeft men de kinderarbeid aangepakt. Gevolg: een toename aan kinderprostitutie. Meisjes, begin puberteit, leverde hun diensten. Laat die kinderen alsjeblieft iets anders doen. Laten we ervoor zorgen dat er geld voor het gezin is en iets realistisch doen. Ik ben betrokken bij een project om in Oost Afrika te doen. Doel: kinderen als pa inzetten die gekocht zijn uit de prostitutie. Doel: ze een inkomen, onderwijs, zorg leveren. Zowel Kenia als Ethiopie zijn mogelijke locaties hiervoor.

Persoonlijk heb ik helemaal niets met cultuur. De definitie cultuurbarbaar is volledig op mij van toepassing. Vorig jaar ben ik 1 x in het Parktheater in Eindhoven geweest. Dit dankzij de VPRO waar ik 2 kaarten had gekregen. Ik heb vraagtekens gehad bij het financieren van deze subsidie vretende sector. Wat wel opvallend is: het laagste risico profiel binnen de bank. Oftewel: relatief weinig risico voor ze. Een mooi iets.

Qua duurzame energie ben ik een grote voorstander van het beleid. Het is wel jammer, wat mij betreft, dat de bank een portefeuille verlieslatende projecten heeft verkregen. Ik hoop oprecht dat de bank hierop versneld inzet en enkele dingen doet:

  • Zelf een aanzienlijk bedrag beleggen in haar duurzame energie beleggingsfondsen,
  • Focus aanbrengen op projecten die zonder subsidie ook winstgevend zijn,
  • Een apart beleggingsfonds opzet voor investeringen in innovatieve duurzame energie oplossingen,
  • Uitrol over geheel Europa met samenwerkingen met ontwikkelaars van duurzame energie,

De sociale economie is iets waar ik vraagtekens bij heb. Hoewel het een mooi initatief zou zijn om woningcorporaties een goedkopere financiering aan te bieden om het gehele bestand naar energielabel b te krijgen en nieuwbouw geheel zelfvoorzienend te realiseren. Gewoon om het falen van de overheid te maskeren.

De biologische landbouw is hot. Waar ik mij zorgen over maak is iets simpels: wat als dit niet meer hip is? Wat als de hype voorbij is? In de landbouw is het doorgaans hollen of kommer en kwel. Persoonlijk doe ik er niet aan mee, immers ben ik daar veel te gierig voor. Wel ben ik met 2 andere huishoudens bezig enkele varkens op te kopen. Maar ja, iemand die zijn kippendij bij het slachthuis haalt voor EUR 1,60 per kilo is helder.

Echter zijn dit niet de belangrijkste redenen voor mij om Triodos Bank te verlaten. Dat is simpel: er verandert een hoop in mijn prive situatie en de diensten van Triodos Bank zijn niet het meest geschikt daarvoor. Het zou wel kunnen, maar efficiënt is het niet. Immers 2 euro per transactie betalen omdat je in het buitenland digitaal betaalt is niet wenselijk. Dan is een kop koffie bij Starbucks wel heel erg duur.

Heb ik iets tegen Triodos Bank? Nee. De enige reden dat ik geen certificaten op aandelen in de bank heb is simpel: mijn holding mag geen certificaten kopen. Anders zou ik voor 12.000 EUR certificaten kopen en ze als pensioen voorziening bewaren. Laat die certificaten dan maar lekker stof vergaren (symbolisch gesproken).

Betekend het dat ik de duurzame doelstellingen niet meer onderschrijf? Neen. Echter ga ik niet gelukkig worden in Eindhoven en dan moet je de eer aan jezelf houden. Wat ik hoop dat Triodos Bank gaat doen:

  • Versneld kantoren in de gehele Eurozone openen,
  • Kantoren in New York, Dubai en Hong-Kong openen,
  • Alle huidige diensten uitrollen over de eurozone,
  • Uitrol over de Britse eilanden en overzeese Pond gebieden (zoals Gibraltar, Isle of Man en Kanaal Eilanden),
  • Belasting ontwijking toejuichen en aanmoedigen (de bank is actief in Luxemburg met beleggingsfondsen om juridische en fiscale motieven),
  • Ieder jaar een focus aanbrengen op activiteiten en om versneld uit te groeien in een bepaald cluster,

De Europese kantoren zouden, wat mij betreft, de volgende diensten moeten aanbieden (alle worden al door Triodos Bank aangeboden):
a. Investment of merchant banking,

b. Zakelijke fianncieringen,

c. Venture capital participaties,

d. Vermogensbeheer,

e. Spaar rekeningen,

f. Betaal rekeningen,

g. Consumptief krediet,

Ik zou expliciet versneld over Europa uitrollen om een simpele reden. De huidige trend is niet iets wat uitsluitend in Nederland gaande is. Ga dat alternatief aanbieden. Het eind doel is zeer simpel: een pan Europese duurzame retail bank zijn. Een bank die saai en kundig bankiert. Door dit pan Europees uit te rollen verkrijgt de bank een significante marketingkracht.

De kantoren in Dubai, New York en Hong-Kong zouden zich moeten toespitsen op investment banking en bedrijfsfinancieringen. Primair als distributie kantoor. Eventueel uit te breiden met expat banking en vermogensbeheer.

De huidige dienstverlening is niet in ieder land gelijk. De hoogste tijd om dit te standaardiseren. Waarom bied Triodos Bank wel investment banking in het UK aan en niet in Nederland? Het zou een ideale match zijn met energie bedrijven om duurzame energie projecten op het land te financieren. Waarom niet pan Europees vermogensbeheer aanbieden? Een nieuwkomer is altijd welkom, zie het succes van ING Bank in Duitsland.

Triodos Bank heeft een Brits kantoor. Met de dreigende (ik hoop dat hij er komt) Brexit is het cruciaal om substance te realiseren. Waarom niet kantoren over de Britse gebieden in Europa aanbieden?

Triodos Bank is zelf actief in Luxemburg. Hier hebben ze wat Sicav beleggingsfindsen. Een constructie om (simpel gezegd) makkelijk beleggingsfondsen over Europa te distribueren en fiscaal het onderste uit de kan te halen. Nou is belasting ontwijking een fatsoenlijk en eerlijk ding om te doen (wie maakt er gebruik van de hypotheek rente aftrek of zou het niet waarderen als Mugabe van Zimbabwe (of zo iemand) je bezit onteigent?). Ga all the way. Moedig het aan. De overheid heeft doorlopend gefaald op ongeveer alle terreinen. Als we de belasting baten konden inzetten om in een keer een probleem in Nederland, Europa en de wereld op te lossen?

Het voordeel van een pan Europese bank is dat je producten over een groter gebied kan uitzetten. Maake alle producten standaard. Stel dat je in Europa als focus gebied duurzame energie als focus neemt. Met de conditie dat ieder land 10 transacties moet aanpakken en er een beleggingsfonds pan Europees uitgezet gaat worden dat in de Verenigde Staten van Amerika erin belegd en een ander die in China belegd. Het jaar erop duurzame landbouw. Het jaar daarop de uitrol van hun zeer interessante hypotheken die energie zuinige huizen beloond. Doel is om in 1 x snel een groot deel van de markt te pakken en de profilering.

Geef een reactie

