Zorgdiscriminatie in Eindhoven

De gemeente eindhoven heeft een hoop lopen om armoede en ongezonde leefstijlen tegen te gaan. Een voorbeeld van dit falende beleid kan gelezen worden in mijn blog over Tivoli. Nou heeft men een nieuw initatief: de gemeente gaat zorg gegevens verzamelen zodat je voorrang krijgt bij de huisarts.

Hier zijn enkele grote problemen mee:

  • Horen artsen geen hulp te geven aan hun die het nodig hebben en discriminatie is (gelukkig) verboden,
  • Hoe waarborgt de gemeente Eindhoven de privacy,
  • Welke huisartsen werken wel en niet mee,
  • Wat kan je verder met die informatie,

Ik kan mij niet indenken dat een huisarts hieraan meewerkt. Zeggen ze dan van: “spijtig dat u hulp nodig heeft, eerst meewerken aan een gemeentelijk project dan help ik u” of gaan ze mensen met een hartstilstand eerst helpen als je in het gemeentelijke project zit en laten ze je anders dood gaan? Tsja, dat is ook een methode om de leefbaarheid te verbeteren, hun die vragen stellen zo snel mogelijk helpen het tijdige met het eeuwige te verruilen.

De privacy bij gemeenten is absurd slecht geregeld, it lekken zijn normaal. Ik had ooit wat WOB (Wet Openbaarheid Bestuur) verzoeken ingediend en het gevolg: een ambtenaar van de gemeente Eindhoven lichtte mijn GBA dossier, vroeg overal informatie over mij op. Ze hadden die tijd natuurlijk ook kunnen gebruiken om de informatie over de bestedingen van subsidies in de multiculturele sector en woz waarden te verzamelen (daar had ik om gevraagd, wilde wel weten hoe de Gemeente Eindhoven geld over de balk gooit aan hun die niet willen werken en welke woz waarden daar tegenover staan.)

Ik kan me niet indenken dat mijn huisarts meewerkt. Nou moet ik toegeven dat ik hem al jaren niet meer gezien heb. Laatste keer kwam ik hem (bij toeval) in de straat tegen voor een huisbezoek aan een patiƫnt. Moet die dan tegen mij zeggen: Lodewijk eerst je medische dossier naar de gemeente Eindhoven, dan pas mag ik je doorverwijzing voor de oogarts in het ziekenhuis schrijven? Moet geprobeerd worden: per strekkende post gaat dan een dikke klacht tegen hem bij het medisch tucht college.

Wat wilt de gemeente Eindhoven met deze informatie. Wat is het werkelijke doel? Gaan ze, bijvoorbeeld, uitkeringen verstrekken op basis van medische aandoeningen? Van meneer u bent slechtziend, heeft een ongeluk gehad, dus hierbij een uitkering zonder tegenprestaties? Mag hopen van niet.

Het is toch de bedoeling dat de medische zorg gegeven wordt die nodig is, dat dit zo efficiƫnt mogelijk gebeurt en niet dat een overheid op medische profilering gaat doen? De mensen die inkomen ondersteuning nodig hebben zijn niet per se ziek of omgekeerd. Helaas is deze basis gedachte iets wat bij de gemeente Eindhoven niet doorgedrongen is.

Geef een reactie

