De economische waarde van Eindhoven Airport

Eindhoven Airport wordt op dit moment verbouwd. Ze zijn aan het klussen, de landingsbaan gaat opgeknapt worden en de bommen die er nog liggen worden opgeruimd. Nou weet iedereen hier in de regio Eindhoven dat er gedurende WWII intensief is gevochten rond Eindhoven Airport. Men predikt hier dat Eindhoven Airport de motor achter de economische successen van de Brainport regio is. Ik had ooit een gesprek met Peter Kentie, directeur EHV365 die helder maakte wat de economische toegevoegde waarde is: VDL kan zijn Oost Europese medewerkers invliegen.

Ik kijk uit naar de rust die het oplevert. Ik kijk uit naar de verschillen die het in de economie oplevert. Als de hele economische waarde is dat VDL goedkope Oost-Europese arbeidskrachten in te vliegen? Waarom VDL geen mensen die werkloos zijn uit de regio aanneemt is mij een raadsel. Maar goed, ik heb de aandelen in VDL niet dus laat ze lekker doen wat ze willen.

Wat is verder de toegevoegde waarde van Eindhoven Airport? Wat is de waarde die het oplevert? De militaire basis levert matig werkgelegenheid op, tenminste de banen waar een landingsbaan voor nodig is. Een paar luchtmachten hebben een planning divisie met 200 man in Eindhoven zitten, maar dat kan je overal doen. Daar is geen vliegveld voor nodig.

Waarom niet het volgende doen: sluit het vliegveld. Breng de militaire vliegtuigen over naar Volkel en Gilze Rijen. Daar heeft de luchtmacht ook luchtbasissen. De civiele routes kunnen dan ook mooi verplaatst worden. Ik zou ze opsplitsen tussen Brussels Airpoirt en Dusseldorf Flughaben. Beide luchthavens zitten in een directe concurrentie met elkaar, en Schiphol. Daarnaast zijn ze niet al te ver van Eindhoven af.

Naast het delen van ruim 2 miljoen passagiers is er een extra iets wat ik zou doen. Breng een tender uit. Beide luchthavens moeten vanaf 06.00 tot en met 00.00 beide kanten op ieder half uur bediend moeten worden.

Bij Venlo zou de trein naar Dusseldorf de grens over kunnen gaan. De Duitsers gaan daar het spoor verbreden, dus dit moet mogelijk zijn. Dan zijn er, voor Nederland, geen grote investeringen nodig. Gewoon een trein regelen en rijden maar.

Naar Brussel Airport zou dit, het makkelijkste, kunnen gaan via Maastricht. Gewoon non stop de trein laten rijden. Daar is een spoor dat de grens over gaat naar België.

Om genoeg banen te realiseren zou ik deze deal opzetten met beide luchthavens door een simpele deal te maken. Ze moeten, per luchthaven, minimaal 5,000 FTE uit de regio Eindhoven aannemen. Dit betekend 10.000 extra banen voor de regio Zuid Oost Brabant.

VDL kan dan de Oost-Europese arbeiders invliegen op die luchthavens, we krijgen in Nederland wel de banen en we hebben niet de (milieu) en/of gezondheid overlast. Die zijn er voor Belgie en Duitsland.

De regio kan extra samenwerkingen aangaan door op toeristisch gebied samen te werken. Denk er aan om extra bezoekers voor FC Eindhoven, de Kemphanen en PSV te regelen. Die kunnen dan ook, makkelijk, met de trein komen.

Of dit gaat gebeuren is maar de vraag. In Nederland plannen we alleen maar vanuit het eigenbelang en denken we dat er in het buitenland geen mogelijkheden tot samenwerking zijn. Probeer eens vanaf Eindhoven Airport een intercontinentale vlucht te boeken. Het kan wel, maar je gaat zo vliegen dat je gek bent om het te doen.

De trein lijnen zouden zonder subsidie opgezet moeten kunnen worden. Tender de routes maar eens bij maatschappijen als Veolia, Arriva, Breng of Syntus.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s