De kwestie Eindhoven (2): Wilbert Seuren

Mijn relatie met de gemeente Eindhoven is niet optimaal. In een serie blog artikelen (worden later verwerkt in Engelstalige audio items die uitgezonden zullen worden) ga ik hierop in en probeer ik wat imput te geven om de gemeente Eindhoven beter te maken. In deze aflevering: Wilbert Seuren van D66.

Wilbert Seuren, laten we aardig beginnen de man heeft thuis familie en zal ongetwijfeld het goed bedoelen, is onder andere verantwoordelijk voor minder regels en de financiën. Op zich is minder regels een nobel iets.

Echter.waarom al die regels opleggen ten eerste? Neem het gebied buiten de steden in Missouri, waar de overheid zegt: als het jouw geld op jouw grond is zal je ongetwijfeld goed ervoor zorgen dus bouw maar wat je wilt. Dat daar een hoop mensen wonen die goed verdienen is een logisch gevolg. Immers zijn ze minder bezig met allerlei bureaucratische overheidsregelingen, nioet bezig met een vergunning voor het een of ander. Wat ze gewoon kunnen doen is geld verdienen en voor mensen zorgen op de efficiënte methode: gewoon zelf doen.

Een mooi voorbeeld is het volgende: ik wil thuis op het dak 2 kleine windturbines plaatsen. Deze zijn geen honderden meters hoog, slechts 2. Het rendement kan beter zijn dan zonnepanelen en de investering is een stuk interessanter. Eigenlijk is mijn idee het volgende: eentje gaat zorg dragen voor de benodigde stroom productie (met een stroom verbruik van 3 euro per maand moet dit lukken) en de tweede voor de verkoop van de stroom. Het geld dat daarmee gerealiseerd wordt zal ingezet worden om doorlopend onderhoud en (kleine) verbeteringen in het huis te realiseren. Eindhoven claimt duurzaam te zijn. Dit was tot ik op de bureaucratie en regeldruk kwam. Inmiddels heb ik het geld maar in wapenfabrieken gestoken (in Rusland en Groot-Brittannië) omdat ik de hoop heb opgegeven de benodigde vergunning te krijgen.

De gemeente zegt dan, neem gewoon zonnepanelen. Tsja, dan moet ik matige Europese kwaliteit nemen puur en alleen omdat de Chinese panelen met Europese invoerheffingen verzwaard zijn. Daar de zonnepanelen industrie in NChina slechts 1 miljoen medewerkers kent geloof ik geen seconde dat het gaat lukken om zo’n industrie in Europa op te bouwen.  Een sector die gefinancierd is met Duits belasting geld. Wat dat betreft hebben de Chinezen het slim aangepakt.

Qua financiën is het simpel. De gemeente Eindhoven is technisch failliet, heeft een schuld van meer dan 800.000.000 euro en niemand weet mij te vertellen hoe deze ingelost gaat worden. Tegelijk is er geld voor het ene na het andere prestige project. Vergeet niet dat deze wethouder verantwoordelijk is.

Het mooiste voorbeeld van zijn fucntioneren vind ik wel het volgende: een rode telefoon. Bij een rode telefoon denk ik eigenlijk aan een lijn voor belangrijke dingen, zoals de rode telefoon tussen het Kremlin en Witte Huis. Maar in Eindhoven heeft men er ook eentje. De telefoon mag alleen gebruikt worden bij hele grote problemen: acute groenzaken. Wow, waar er rode telefoons zijn om atoomoorlogen te voorkomen heeft Eindhoven er eentje om acute groenzaken te regelen.

Qua strategische stadsontwikkeling komt hij heel duidelijk uit een andere tijd. De stad is niet te plannen. Bedrijven als airbnb schudden de hotel sector op. Uber heeft de taxi sector opgeschud. De techniek erachter is niet eens zo revolutionair, er werd in de .com bubbel van de jaren 90/00 al over gesproken. De tussenpersonen worden gewoon weggevaagd uit de markt.

Stel dat er een hoop meer mensen op een geweldig idee komen: de stad verlaten. Dit omdat er gebieden zijn waar de overheid mensen minder met bureaucratische regels lastig valt, waar de overheid denkt dat mensen het zelf allemaal kunnen regelen. Een gebied waar de overheid dus ook geen inefficiënte programma’s heeft. Maar goed, dat is Eindhoven niet.

 

 

Geef een reactie

