Shogun

Shogun, een redelijk populaire tv serie gemaakt op basis van een zeer mooi boek van James Clavell. Welke gaat over het feodale Japan, ontsloten door de Nederlanders en de belevenissen. Een boek dat een flinke kluif is, qua luisteren meer dan 40 uur.

Het boek heb ik geluisterd in een serie waarin ik alle James Clavell boeken aan het luisteren ben: van de eerste tot de laatste. Een zeer tijdrovende klus maar gedurende die tijd kan ik wat plannen (in opdracht) uitwerken.

Het meest intrigerende is het totale respect voor het leven. Iets wat naar voren komt in samoeraij die van een rots af springen om de aandacht op iets te plaatsen.

Het boek bevat een zeer bijzondere martel combinatie:

a. Hollandse soep (men nemen een Nederlandse scheepsjongen en die kook je op een hout vuur op zo’n methode dat hij de nacht blijft leven en het vlees zo gaar is dat het van de botten geplukt kan worden. Veronderstel dat het met rijst en groente best een lekker en eetbaar iets kan worden,

b. Gevangenen opsluiten in een gat onder de grond waar je ook afval water bij gooit,

Ik zal niet zeggen dat je dit allemaal zelf moet gaan doen. Wat ik wel zeg: lees het boek. De tv serie moet ik nog kijken. Heb echter het idee dat (zoals altijd) het boek beter is.

Geef een reactie

