Brussel na 22 maart

Vorige week maandag was ik in Brussel. Had er een afspraak en dus hup een dagje met de trein op en neer. Ik moest, zoals ongeveer iedereen in Noord-Brabant, overstappen in Roosendaal. Een kleine plaats met ooit een betaalde voetbalploeg en nu een treinstation met 2 treinen naar België, de stoptrein naar Antwerpen en de intercity naar Brussel.

Nou viel mij hier iets op. Op Roosendaal kan je de grens op. Ik had verwacht dat de Nederlandse overheid stappen genomen zou hebben tegen terrorisme, maatregelen om radicale moslims buiten de deur te houden. Maatregelen om hun die met geweld vrijheid willen bestrijden. Mensen die vinden dat je Moslims geen geintenpijper kan noemen, mensen die denken dat kritiek altijd persoonlijk is en die een kort lontje hebben (wat weer een goed iets is voor een terrorist).

Bij Roosendaal is Nederland ook actief. Hier staat een politie agent. Of deze van de spoorwegpolitie of de Politie is weet ik niet. Simpelweg een mannetje staat daar. Hoe deze de terroristen herkent weet ik niet. Immers dragen ze niet allemaal een hoofddoek.

In een tijd dat Islamitische Staat aan de poorten staat te rammelen, in een tijd dat 5% van de vluchtelingen een Islamitische Strijder is, in een tijd dat 1 gestoorde gek met een vrachtwagen in Nice een masamoord aanricht laat Nederland het fort bewaken door 1 Politie agent. Wat doet hij dan, “Goedendag, wat zijn uw reisplannen? Euh ik wil mijzelf opblazen? O loop in dat geval maar door?”

Heel naders dan toen wij aankwamen in Brussel (vriendinnetje ging mee). Kom je in Brussel Centraal aan. Eerste dat je op het perron ziet staan zijn militairen met een machinegeweer. Die vriendelijk zijn en een helpende hand toereiken (perrons zijn lager in België en ik ben en blijf slechtziend).

Nee, ik weet waar ik mij veiliger voel. Doe mij maar België. Het klinkt misschien raar maar Brussel maakt iets heel duidelijk: wapens stellen gerust en kogels brengen veiligheid.

Als ik iets zou doen dan is Roosendaal een mooie locatie, of eigenlijk ieder Nederlands treinstation. Reden: we zien bij iedere ramp of aanslag dat Nederland vooral bedreven is in het vullen van de doofpot. Niet met veiligheid? Ja, met schijnmaatregelen die mensen veilig doen voelen. Waarom iemand in Nederland een aanslag op Schiphol zou willen plegen is mij zowiezo een raadsel. Ik zou een vrachtauto vol met explosieven onder de Amsterdam Arena plaatsen en dat bij een thuiswedstrijd van Ajax.

Nee, het is geen advies van hoe pleeg ik een aanslag. Het is gewoon wat mij verstandiger lijkt. Iets wat iedereen die het iq van een pindarotsje overstijgt. Hier zit ook meteen de reden in dat het nog niet gebeurt is: terroristen overstijgen het niveau van een pindarotsje niet.

Geef een reactie

