De duivel van de advocaat

De Duiven van de advocaat, een van de zovelen advocatenthrillers die stereotypen bevestigt over de Joodse advocaat. De advocaat die, terwijl hij getrouwd is en met de vrouw in kwestie met een vrouw vreemdgaat en die bij de Mossad werkte.

Ook de advocaat die meerdere rechtszaken heeft verloren en naarstig op zoek is naar een rechtszaak om het eigen kantoor draaiende te houden. Een klein kantoor, dat met een eigenaar als digibeet toch volop investeert in digitale communicatie methoden. Methoden die mij zeer primitief in de oren klinken. Methoden die we tegenwoordig als middeleeuws vergelijken. Een database via een centraal computersysteem om antecedenten uit te zoeken. Waarom alles niet gewoon op een (beveiligde) website plaatsen of gewoon alles openbaar te plaatsen.

Een NBA basketballer is beschuldigd van verkrachting door een vrouw. Een vrouw die bij een reclamebureau werkt. Een bureau dat zijn grootste klant is kwijtgeraakt waarbij de vrouw probeert haar baan te houden. Nou heeft deze vrouw bedacht hoe ze dit het makkelijkste kon bereiken: seksuele handelingen bij haar leidinggevende verrichten. Om het plat te zeggen: pijpen. Wat zegt haar baas over haar “ze kan het beste pijpen van heel New York”. Tsja, het is maar hoe je carriere wilt maken. De hierop volgende aangifte werd geseponeerd.

Echter heeft de vrouw in kwestie een probleem. Wie gelooft er een vrouw die eerder een “valse” aangifte van verkrachting en/of aanranding heeft gedaan? Wat de dader, behalve zijn bekendheid als topsporter, onderscheid van anderen is dat hij zijn slachtoffers uit koos. Dankzij het hacken in een systeem waar veroordelingen stonden wist hij slachtoffers te selecteren die door niemand gelooft zouden worden.

Uiteraard wordt de verdachte vrij gesproken. Immers mag de advocaat niets zeggen tegen de Politie (als je die al kan vertrouwen) over het hacken. Daarnaast kan iedereen begrijpen dat een bekende topsporter zijn onderzoek doet naar met wie hij omgaat. Doe ik trouwens over iedereen, onder alle namen die ik van iemand weet en als het even kan meteen ook een uitgebreid onderzoek op burgerservicenummer en paspoortnummer.

Aan het einde van dit boek komt de ontknoping om het persoonlijk te maken. De oudste en enige dochter van de advocaat gaat het huis uit omdat ze studeert in New York. Niets mis mee. Voor haar 18de verjaardag mag de hoofdverdachte haar ontmaagden. Dat is haar cadeautje voor zichzelf. Dat iemand de ontmaagding als verjaardagcadeau wilt hebben is mij een raadsel. Maar goed, als iemand pijn wilt hebben op een verjaardag is dat fine by me. Iedereen mag zijn eigen voorkeuren hebben.

Uiteraard komt alles aan het einde goed. Ze wordt niet verkracht, ze heeft geen seks met de hoofdverdachte. Dankzij haar zelfverdedigi9ng trapt ze hem eventjes tegen de grond. Linker testikel is blijvend beschadigd terwijl de rechts slechts tijdelijk beschadigd is. Dan denk ik: grote au. Iets wat ik niet wil meemaken.

Wat ik mij dan wel afvraag: waar kan ik een vriendin (in de toekomst, momenteel bezet) regelen met ervaring bij inlichtingendiensten en spionage? Waarom had ik ooit het idee om als pascifist op te willen groeien en geen geweld te willen gebruiken (wil ik nog steeds niet, is helaas wel nodig om mijzelf tegen de terroristische overheid te weren)

Geef een reactie

