Het vertrouwde geluid van BNR

Mijn favoriete radiostation in Nederland is, eigenlijk was, BNR Nieuwsradio. Ik luisterde naar deze radiozender sinds ze de naam Business News 1395 AM hebben. Oftewel: de tijd dat ze iedere 20 minuten je het nieuws gaven wat er gebeurde. Je kan het zelf duiden.

Een van de presentatoren die zich als talent ontwikkeld heeft bij BNR en het geluid van de zender werd was Bas van Werven. Bij het grote publiek brak hij door toen hij het RTL BNR Nieuwsradio Elsevier verkiezingsdebat organiseerde. Bij BNR presenteerde hij toen het belangrijkste uur van de dag: de ochtendspits. Het moment dat mensen in de file zich laten uitkleden door de belastingdienst om weer geld te gaan verdienen.

Vandaag ging om 06.00 CET de laptop aan. De directe link naar de webplayer openen en ja hoor het werkt. Het was zover. Na jaren van afwezigheid is het vertrouwde geluid in de ochtrendspits er weer. Het geluid waarmee ik wakker werd toen ik naar de blindenschool in Grave ging, tijdens mijn studie in Amsterdam.

Ik begrijp dat Bas van Werven wat anders wilde doen. Om de een of andere methode trekt tv bij radiopresentatoren. Nou heb ik een gezicht dat perfect is voor radio. Bas van Werven maakte de overstap naar de Tros. Om daar een tweetal radio programma’s te maken en 1 Vandaag te presenteren.

De radio programma’s waren een ondernemersprogramma op Radio 1 en een auto programma. De mensen die De Nationale autoshow met Bas van Werven en Carlo Brantsen hebben gehoord voelen de chemie. Het bewijs dat duo presentatie werkt, maar wat wel moet werken. Er moet een absolute tegenstelling zijn, of een chemie. In het eerste is juist het totale gebrek aan chemie de krahct: er is niets gemeens dus even de dag en het nieuws doornemen.

BNR Nieuwsradio heeft de programmering omgegooid. Ongetwijfeld met de beste bedoelingen. Naar mijn mening is er ongetwijfeld veel te weinig beursnieuws en feitelijk nieuws. Maar goed, ik kom uit de goede ouwe tijd.

BNR blijft de beste nieuwszender. Radio 1 is een lappendeken van omroepen en veel te links. Zelfs de omroep voor liberaal en conservatief Nederland (WNL) praat over ondernemers als rechts en noemt een liberale partij rechts. Dan heb ik liever BNR en voor al dat nieuws dat ik mis luister ik gewoon naar podcasts. Wel blij met de ouwe vertrouwde ochtend, ius er dan nog een sprankje hoop voor Nederland?

Geef een reactie

