Mijn opkomende pensioen ellende

Pensioen, weinigen zijn 30 en kennen het woord. Laat staan of denken erover na. Maar wel iets waar ik over moet nadenken. Ik zal amper tot geen AOW rechten hebben (tja voordeel van over de grens zitten zowel zakelijk als prive) en ach ik ga er niet vanuit dat als ik die leeftijd zou halen dat er nog zoiets van over is. Maar goed, als je als zelfstandige leeft dan moet je er toch over nadenken.

Zoals iedereen heb ik ook geen pensioenverzekering. Nou heb ik een groot voordeel: ik zit zakelijk in een zogenaamd belastingparadijs. Oftewel: de overheid laat mij met rust en ik betaal amper belasting. Een financieel voordeel. Maar ook een nadeel: de staat zal zeggen dat omdat ik niets heb afgedragen er geen uitkeringen mijn kant op komen. Volkomen terecht! Alleen betekend het wel dat ik alternatieve oplossingen moet regelen.

Voor iedereen die zegt dat ik in een verzekering moet: is het verstandig dat ik het beheer van pensioengeld naar een ander delegeer? Is het verstandig dat ik tegen een partij die niet hetzelfde belang heeft las ik heb: regel jij het maar. Ik geef je een hele hoop geld en ik ga er vanuit dat je alles maar netjes regelt. Ik laat me overladen met reclame, papieren waarvan ik de kleine lettertjes ooit ongetwijfeld ga lezen. Maar nu even niet.

Moet de overheid dan maar een blanco cheque afschrijven? Liever niet. Ik hou daar niet van. Heb ooit een Wajong uitkering gehad. Was nog van voor de tijd dat het een vergaarbakje voor gemeentes was. Ik kwam erin in de tijd dat hij bedoeld was voor gehandicapten en hun die eigenlijk nooit WAO premies gaan aftikken. Lang leve de goede ouwe tijd. Ik kneep hem toch wel als er een brief van het UWV op de mat viel. Daarnaast zit je vast aan allerlei regels, hoop bureaucratisch gedoe en heb je een dokter (wat hij verder weet of de dozen oogarts dossier gelezen heeft is mij een raadsel) en dan krijg je nog zo’n ambtenaar die alle regels iedere paar jaar doorneemt. Als ik goed ga zien moet ik dat melden. Meteen! Champagne op mij! Maar ik lees de fabeltjeskrant niet en dat gaat dus ook niet gebeuren.

Dus tijd om het heft in eigen hand te nemen. Voor mij is het simpel:

a. Minimaal 25% van wat ik per kwartaal aan belasting bespaar zet ik opzij en beleg ik mee,

b. Belegd geld moet minimaal ieder kwartaal cashflow opleveren of een waarde stijging van minimaal 7% per jaar realiseren (ook in slechte jaren),

Dankzij de verbeterende medische wetenschap heb ik dubbel geluk. Ik blijf langer leven. Leuk! Meer jaren om zelf geld voor opzij te zetten. Ik ga er in mijn excel sheets vanuit dat ik 100 jaar ga worden en minimaal E 2.500 (excl. Inflatie correctie) aan inkomsten nodig heb.

Een geluk bij een ongeluk: ik heb geen kinderen (iets waar ik MSD / Organon dankbaar voor ben). Dankzij de technologische ontwikkelingen is het makkelijker geld zelf weg te zetten. Niet dat ik alles zelf doe. Externe partijen zijn zeer goed. Echter zijn hun niet verantwoordelijk, dat ben ik zelf. Wat is hun financiele belang? De fees die je betaalt of de realisatie van financiele doelstellingen?

Ik gebruik een paar apps en ben qua beleggen er voor dit jaar uit. Dankzij het monetaire beleid van de FED, ECB, BoJ, BoE is er weinig verstandigs om geld in te investeren. Dus zijn er een paar uitwijk stappen te maken:

a. Vastgoed (levert geld op dat voor pensioen beleggingen gebruikt kan worden),

b. Goud als verzekering tegen de hyperinflatie die ongetwijfeld ooit gaat komen,

c. Qua aandelen en obligaties (ander papieren ongein): alles wat omstreden is

Ik heb wat geld in beleggingsfondsen zitten. Eigenlijk is de reden heel simpel: spreiding en voor het geld is op korte termijn toch geen doel. Dus besteed ik het beheer uit. Een mix van beleggingsfondsen en wegzetten voor een periode van minimaal 10 jaar.

Ik zie mijzelf niet tot mijn dood een moestuin runnen, wel moven. Gewoon daar gaan wonen waar het goed toeven is, ook in financieel oogpunt.

Geef een reactie

