Het probleem van Lelystad Airport

Nederland heeft meerdere vliegvelden. Schiphol is, verreweg, de grootste. Schiphol heeft ook een nadeel: het vliegveld zit zo goed als vol. Dus de groei kan niet komen van extra bewegingen, wel van grotere vliegvelden. Dit op een moment waarop nieuwe vliegtuigen kleinre groepen winstgevend over lange afstanden kunnen vliegen (hetgeen een aanval op de zogenaamde hub functie is) en regionale vliegvelden komen op. Nederland heeft er ook een paar (Rotterdam, Lelystad, Groningen, Texel, Eindhoven, Maastricht).

Lelystad is hierbij het bijzonderste vliegveld. Ze hebben er een landingsbaan, nabij Amsterdam gelegen en daarmee ideaal gepositioneerd om een deel van de vluchten van Schiphol over te nemen. Of dit gaat gebeuren is maar een vraag.

De grootste gebruiker van Schiphol is, verreweg, Air France KLM. Dit met haar 2 airliners: KLM en Transavia. De politiek ziet graag gebeuren dat Transavia en EasyJet (ongetwijfeld later ook Ryanair) Schiphol verlaten en naar Lelystad gaan. Hier zitten wat haken en ogen aan:

a. Bedrijfsbelang,

b. Capaciteit op Lelystad,

c. Verbindingen,

Om te beginnen een cruciaal obstakel voor een verplaatsing van Transavia. Het bedrijfsbelang. Wat is de Air France – KLM groep gediend met een vertrek? Zodat de concurrentie aanzienlijk kan groeien? Zodat Qatar Airways, Emirates, Finnair, vele Afrikaanse luchtvaartmaatshcappijen simpelweg het gevecht meer en meer met KlM aan kunnen gaan? Stel dat Transavia vertrekt en dat alle Star Alliance airliners de vrijgekomen capaciteit overnemen? Of dat Easyjet achtige maatschappijen zeggen: wij nemen de Transavia vluchten graag over. Vanuit concurrentie positie is het onwaarschijnlijk dat dit gaat gebeuren. Het kan, uitsluitend, gebeuren als KLM partners meteen die capaciteit overnemen (of KLM gewoon zelf). Of dit gaat gebeuren is maar de vraag. Immers is het binnen de groep kommer en kwel.

Dan een praktisch probleem. Na de verbouwing is Lelystad vliegveld te klein om alle vluchten van Transavia over te nemen. Wat de toegevoegde waarde is om alle vluchten voor de regio Amsterdam vanaf 2 vliegvelden te doen is mij een raadsel. Deze uitbreiding is daarmee een mooi voorbeeld van een interessant idee, maar wat door bureaucratische ambtenaren totaal verkeerd gepland is.

Tot slot zijn de verbindingen een reden om niet van Schiphol weg te willen. Een kracht van Schiphol is dat je vanaf Malaga, Ibiza of welk vakantieland dan ook makkelijk door kan vliegen.

Echter zijn er ook praktische oplossingen:

a. Gebruik Schiphol 24/7

b. Verlaag de gelden voor het gebruik van pieren en Schiphol,

c. Verdubbel de stad en landing bewegingen,

Of dit gaat gebeuren is maar zeer de vraag. Echter zou het een makkelijke oplossing zijn om een Nederlands spookvliegveld te voorkomen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s