De reis om de wereld in 80 dagen

In navolging van Phileas Fogg gaat de BBC medewerker Michael Palin ook de wereld rond. Een tocht die hem de legendarische route voor een groot deel voert. Waar Verne om het Arabische schiereiland vaart gaat Michael Palin er per auto doorheen.

Er is, terecht, voor gekozen om niet te vliegen. Ongeacht wat. Immers kan je zo heel makkelijk de wereld rond. Nog binnen 1 dag lukt het je (als je slim vliegt met de datumgrens pak je een dag) maar je ziet dan niets. Beleefd niets of wat dan ook.

Waar bij Jules Verde de tegenslagen aan het einde van de reis kwamen (kwijtraken Passpartout in Japan en de problemen met de spoorlijn naar New York en de overtocht naar Europa per boot) gaat het hier in het begin al mis.

Hier begint met op dezelfde plek als Phileas Fogg: de legendarische Reform Club in London. Dan snel per British Pullman naar de boot om het kanaal over te varen. Ondertussen in 55 minuten even een goed 3 gangen menu naar binnen jagen en klaar. Lang leve de British Pullman. Dan snel in de Orient-Express naar Venetië. Hier gaat het echter mis. Er is een trein verongelukt en daarom is er een omleiding. Der Oostenrijkse douane doet moeilijk over een BBC ploeg. Na wat smeerolie bij de Italiaanse grens (fles Orient-Express champagne) gaat alles per trein door. Dan vanaf Venetië per boot naar het Midden Oosten.

Opvallend is iets heel simpels: in het Jules Verne boek gaan alle boten op tijd. Je kan er een klok op gelijk zetten. In dit boek hebben de boten vertraging, betreft het vrachtschepen waar je tussen bewegende lading in een boot ligt. Duidelijk: mensen vliegen de wereld over in plaats van per boot. Tenzij je natuurlijk een cruise boot pakt. Waarom de BBC niet gewoon wat cruise segmenten geboekt heeft snap ik niet.

Het absurde systeem dat ze in Saudie-Arabie hebben komt weer eens niet al te positief naar voren. Maar ja in een woestijn wonen cactussen en geen mooie tulpen. Dus je kan van mensen die in zo’n absurde omstandigheden leven niet verwachten dat ze verfijnd zijn of logisch nadenken. Het zijn gewoon nomaden stammen met de meest goedkope olie die er in de wereld is

Het is ergens jammer dat er geen geplande boten gericht op passagiersvervoer meer zijn. Oke, je hebt cruiuses. Maar het zou toch wat zijn dat je weer per boot van Rotterdam naar New York of Spanje / Portugal zou kunnen gaan. Het is een nieuwe belevenis van reizen, voor de mensen die de tijd hebben

Dit boek eindigt met een reis per Maersk en Russisch vrachtschip. Opvallend is dat alleen bij maersk een veiligheidsoefening uitvoerde. Terwijl er zat boten waren waar de ploeg op mee vaarde. Geeft je te denken over de veiligheid van die boten.

Het boek heeft me een hoop inspirerende gerechten gegeven. Kip kerrie op Indiase methode, cobra en dan wel van de galblaas jenever maken, een vegetarische zoet zure groente schotel met gekleurde rijst die een flinke hoeveelheid kruiden heeft.

Zou ik zo’n reis maken? Zeer zeker. Lijkt me wel wat. Alleen zou ik het Midden Oosten ten aller tijden Saudie-Arabie vermijden. Ik hou het in die regio op Beiroet, Tel Aviv en Dubai. Gewoon omdat het ietsje veiliger is.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s