De JSF

Nederland heeft na een extreem lange lobby eindelijk de JSF straaljager gekregen. Tegelijk komt de discussie voor de volgende grote militaire uitgave om de hoek kijken: nieuwe onderzeeërs voor de marine. Tegelijk staat het Nederlandse leger op instorten.

Ooit was Nederland een innovatief en wereldwijd toonaangevend land in de luchtvaart. In Nederland werden vliegtuigen gemaakt die door iedereen hoog aangeschreven stonden. Alleen de KLM deed wat moeilijk. Hierdoor waren de Zwitsers en alle wereldwijd toonaangevende vliegtuigmaatschappijen de eerste klant van de befaamde Fokker vliegtuigen.

De ambitie om mee te doen aan het JSF project komt voort uit het failliet van Fokker. Nederland wilde de kennis op het gebied van vliegtuig bouw graag handhaven. Eigenlijk kan in Nederland nog steeds een vliegtuig zo gemaakt worden. De onderdelen die we hier niet maken (motoren, romp, banden) kan je bij anderen bestellen en dat doet iedereen.

Dat de doorstart van Fokker tot op heden niet lukt verbaasd mij ten zeerste. De Nederlandse staat koopt Braziliaanse prive jets voor de Koninklijke familie. Zie jij de nieuwe President van de VS, al Russisch vliegen? Zie je Putin in een Amerikaans vliegtuig vliegen? In Nederland doen we dat wel. Ik zou eigenlijk graag zien dat de Nederlandse prive jet vloot in het geheel bij Rekkof vervangen gaat worden. Een Koninklijke jet die dan meteen wereldwijd als privejet op de markt gezet kan worden.

Maar back on topic. De JSF. Nederland werkt mee aan de JSF. Op een onmogelijke methode is het traject gegaan. Enkele dingen die gebeurd zijn:

  • De top van de luchtmacht selecteerde de JSF,
  • Er werd (zonder een toestel te bestellen) meegedaan met het ontwikkelen van de JSF en daarmee werd eigenlijk de knoop doorgehakt,
  • Een politiek spelletje kwam op gang waarbij de PvdA net zo’n rechte rug had als een natte krant,
  • De knoop werd doorgehakt (na een hoop gedoe) en toen werden er 35 toestellen bestelt,

Ik heb niets tegen de JSF. Wel iets tegen hoe het gebeurd is. Volgens mij is er een kans verspilt om extra werkgelegenheid voor het luchtvaart cluster te realiseren. De kans om met iedereen samen te werken. De kans om, als Nederland, de kennis en innovatieve sectoren een boost te geven en te stijgen op de lijst van belangrijke luchtvaart landen.

Als het aan mij had gelegen was het volgende gebeurd:

  • Er komt een actieve lobby bij alle landen die actief zijn in de luchtvaart (VS, Uk, Zweden, Frankrijk, Duitsland, Italie, Rusland, China, Israel en Japan) om tot samenwerkingen te komen,
  • Nederlandse militaire bestedingen moeten resulteren in Nederlandse werkgelegenheid,
  • Er wordt gewerkt aan samenwerking met iedereen,

Waarom zou Nederland niet kunnen kijken of de vliegtuigbouw in Nederland mogelijk is middels samenwerking? Neem de Sukhoi superjet die in Europa geintroduceerd gaat worden door CityJet. Een Russisch Italisaanse samenwerking. Waarom geen Russisch Nederlandse samenwerking? China ontwikkeld een B737 / A320 killer en dat doen ze helemaal zelf: laat Nederland daar maar aan mee leveren.

Wat mij betreft is het simpel: Nederland gaat stijgen op de lijst van wapen producenten. Dit door aan meer landen en aan meer partijen op het geo politieke toneel te leveren. Lekker neutraal zijn: doet de Zwitsers ook goed.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s