Het drama Ahold

Ahold. Na het failliet van DAF en Fokker was deze multinational de laatste trots van Nederland. Of eigenlijk: Albert Heijn Holding. Ahold. Een Engels klinkende naam en dankzij het begin met de letter A ook nog eens mooi aan het begin van de beurspagina. Wel zo handig voor de promotie en marketing.

Dit boek toont enkele punten aan:

  • Er is in Nederland vraag naar onderzoeksjournalistiek,
  • Economische journalistiek kan populair zijn,
  • Mensen zijn bereid om boeken te kopen,

Ahold was gebouwd op het fundament dat Albert Heijn heet. Een supermarkt die met de grote stenen retailers wilde meedoen, hetgeen resulteerde in bijzondere keuzes als een te grote supermarkt in Amsterdam Osdorp. De te grote ruimte werd opgevuld door gewoon meters van hetzelfde product neer te zetten. Doel: Dreesman (later V&D en EDAH), Brennikmeijer (C&A) en de Koninklijke Bijenkorf tarten. Nou ja, als dat moet door zo’n te grote supermarkt zou ik zeggen: aan deze wedstrijd ver pissen doe ik niet mee.

Ahold heeft internationaal een hele bijzondere geschiedenis gehad. De meeste projecten zijn ronduit mislukt. Spanje, de Scandinavische deelneming, Tsjechië en Polen. Een en al is het wel leuk om inkoopvoordeel te realiseren. Maar waarom niet gewoon aansluiten bij de Europees werkende inkoop combinatie SuperUnie. Inkopers die jarenlang beter werkten dan de Ahold inkopers. Over het Shanghaij debacle zal ik maar niet beginnen.

Eigenlijk is wat er bij Ahold gebeurde heel simpel en is alles los van elkaar niet een wereldprobleem, maar de combinatie is Ahold de symbolische druppel die de emmer deed oplopen:

  • Ahold deed voor ruim 19 miljard aan overnames in relatief korte tijd,
  • Ahold financierde alle overnames in aandelen of met uitgegeven obligaties,
  • De snelle overnames waren niet in een aan een gesloten geografisch gebied,
  • De organisatie was niet transparant en had voor klokkenluiders geen helder loket,
  • De interne financiële controle was niet op orde en de ingevoerde programma’s konden relatief makkelijk omzeilt worden,

Lessen om te leren en om over na te denken. Welke lijken zitten er bij Jumbo Supermarkten in de kast? Die zijn de afgelopen tijd zeer snel gegroeid middels overnames die groter waren dan ze zelf waren. Wat die wel slim deden was na iedere overname zo snel mogelijk het geleende bedrag terug te betalen.

Nou is Ahold weer verwikkeld in een complexe transactie. Ze zijn met het Belgische Delhaize samengegaan. Primair een transactie gericht op Noord Amerika en de internationale operaties. Of dit verstandig is voor Ahold betwijfel ik. Organisch groeien lijkt mij verstandiger.

Ik heb wel het een en ander opgestoken van dit boek en een ding is er weer opnieuw ingeprent bij mij: cash is king. Daar geloof ik al in, maar hoe lager de schuldenberg is, hoe makkelijker die zo snel mogelijk afgelost kan worden is belangrijk en doorlopend op de financiën en de marges zitten.

In dat snelle groeien middels overnames geloof ik wel. Maar dan moet je een goed acquisitie team team hebben. Met een heldere visie, moet je heel helder weten wat je ermee wilt bereiken en hoe dit fiscaal slim kan gebeuren.

Ik hoop dat Jeroen Smit over meer van dit soort debacles gaat schrijven. De Prooi was ook een succes en er zijn zat debacles in Nederland te noemen. Het verkwanselen van de KLM aan de stakende wijndrinkers van Air France, de zeer slechte belegger Philips en dan beginnen we maar niet over V&D, aanstaande failliet van Blokker en wat er gebeurt bij C&A.

Zou ik beleggen in een aandeel als Ahold? Nee, het is een zeer moeilijke markt en als ik mijzelf als klant neem dan ben je als retailer failliet. Ik kijk gewoon wat ik waar het beste kan krijgen en ben alleen loyaal aan mijn eigen zaak, want die heeft 1 doel: mij miljonair maken.

Geef een reactie

