Het schuldenprobleem van de Verenigde Staten

Er zijn presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten. De strijd gaat formeel tussen tientallen a honderden mensen, feitelijk tussen slechts 2 mensen: Hillary Clinton en Donald Trump. Wie het gaat worden is to close to call. Een mooie reden om een serie blog artikelen hieraan te wijden. Ik moet me voor mijn radio programma toch inlezen. Laten we het nuttige met het aangename combineren.

De Verenigde Staten hebben erg veel problemen. Eentje is de schuldenproblematiek. De Federale overheid van de VS heeft een aanzienlijke schuld. Waar de totale overheidsschuld in Nederland ergens tussen de 35.000 en 37.000 per persoon (!) is, dit bedrag is in de Verenigde Staten ergens rond de $ 270,000.

Laat dit even op je inwerken: in Nederland moet je dus tegen de 37,000 aan belasting aftikken (naar boven afgerond) om uitsluitend de staatsschuld af te lossen. Nou is dit wel te doen. Uitgaande dat dit in het werkzame leven afgelost moet worden is dat ongeveer 1,000 per jaar.

Hier heb je verder niets mee gedaan. Geen soldaat is betaalt, geen millimeter weg is onderhouden. Je lost alleen een stukje van de staatsschuld af. In het geval van de Verenigde Staten is dit dus $ 9,000 per jaar. Ik ga hierbij uit van een belastbare periode in het leven van 30 jaar. Gebaseerd op het volledig werkzame leven.

In de Nederlandse rekensom is van de totale schuldenberg al het bezit afgetrokken. Dus het verkopen van staatsbedrijven zal dit bedrag niet omlaag helpen. Het werkt wel, immers zijn er minder inefficiënte luie ambtenaren en komt er geld vrij voor het aflossen van de hoge staatsschuld.

Beide bedragen worden bij lange na niet gehaald. Wel in opbrengsten (tel de btw ook maar mee) maar het geld wordt aan van alles uitgegeven. Defensie, onderwijs, zorg, uitkeringen voor het luie deel van Nederland en ga zo maar door.

Trump heeft in de Verenigde Staten een plan gelanceerd waarin hij de staatsschuld wilt afbouwen. Dat is op zichzelf iets unieks: een Amerikaanse politicus die de staatsschuld wilt aflossen. In een notendop is zijn plan simpel:

  • Verkopen van bezit (parken, staatsbedrijven etc,
  • Minder uitgeven,
  • Genereren van extra inkomsten van buiten de VS

Iedereen spreekt schande van wat Trump zegt. Ik bewonder deze man. Hoe hij zijn deals opzet en hoe hij het ingeslapen Washington D.C. wakker schopt. Hoe hij zorg draagt voor een zeer frisse wint.

Stel het lukt Trump om de staatsschuld te halveren. Dan hoeft een Amerikaanse belastingbetaler nog meer $ 4.500 per jaar aan belasting te betalen. Is het probleem dan opgelost? Nee, maar er is een begin gjemaakt.

Een groot verschil tussen het Westen en de opkomende markten is de obsessie van plannen en begrotingen. Alles moet voor de volledige periode dicht getimmerd worden. Gaat het beter of slechter in een jaar dan moet daar een aparte afspraak over komen. In veel opkomende landen hebben ze een eind doel dat helder is (iedereen een baan, geen armoede meer of wat dan ook) en dan weten ze maar 1 of 2 stappen. Het westen werkt alle stappen eerst uit en als we niet alle stappen weten gaan we het pad niet op. Je kan ook beginnen met die ene stap die je wel weet en dan de volgende stap zetten.

Er zijn zat bedrijven die de Amerikaanse overheid kan verkopen (simpelweg naar de beurs brengen), een overzichtje:

  • US Postal,
  • Amtrak,
  • TSA,
  • Landgoederen en natuurparken,

US Posal is het postbedrijf. Waarom zou je dat niet naar de beurs kunnen brengen? In Nederland is het postbedrijf ook beursgenoteerd. Waarom niet? Het bedrijf is verlieslatend, heeft moeite met de veranderingen die door e commerce mogelijkheden ontstaan. Waarom moet een belastingbetaler voor het falen van managers opdraaien? Het bedrijf is een mooie turnaround. Knip het voor mijn part op in stukken of breng de aandelen in een serie plaatsingen naar de beurs.

Amtrak doet het treinverkeer voor passgiers. Waarom zou de overheid dat moeten doen? Er zijn zat bedrijven in de Verenigde Staten die vrachtvervoer per trein uitvoeren. Waarom kunnen die geen passagierstreinen exploiteren? Dit is de methode hoe de rails in de VS aangelegd zijn. Dankzij (helaas gesubsidieerde) vrije markt. Met ondernemerschap en pioniersgeest. Niet dankzij politici die besloten iets te doen.

De TSA doet de luchthaven veiligheid. Hier is erg veel kritiek op. Die kritiek is ook geheel terecht. Immers is het een chaos. Waarom zou de overheid dit moeten oplossen? In Nederland gebruikt men ook particuliere beveiligers. Op Eindhoven Airport doet Viggo dit, op Zavethem Brussels airport doet G4S dit. Breng de TSA naar de beurs en ga het werk op alle luchthavens aanbesteden. Die concurrentie zal voor de reiziger een zegen zijn. Geen urenlange wachtrij meer. Gewoon efficiënt werken en snel het land in.

De Federale overheid in de Verenigde Staten bezit een hoop natuur. Dat is leuk, het zijn parken. Maar die parken kunnen handig commercieel geexploi9teerd worden. Kappen van bomen, herplanten van bomen en verwerken van hout is een optie. Of wat dacht men van het beter opzetten van het toerisme? Dat hoeft de belastingbetaler toch niet te financieren? De Grand Canyan Center Parcs (ter voorbeeld) why not.

Ik bewonder het dat er eindelijk een Amerikaanse politicus is die doodleuk zegt dat de staatsschuld afgelost moet worden. Is ook zo. Als iemand zijn hypotheek niet betaalt zegt de bank op een betaalt moment: we verkopen de boel. Deze stok achter de deur is er niet bij overheden. Hoogste tijd dat deze er gaat komen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s