De ABN AMRO chaos

ABN AMRO is een beursgenoteerde bank. Ik heb er geen certificaten op aandelen in, ik heb ook geen ambitie om er een positie in te nemen. De bank is wat mij betreft klaar om even opgekocht te worden en de bank kan veel efficienter gaan werken en enkele minder cruciale belangen afstoten.

Nou heb ik geen hoge dunk van het ABN AMRO personeel (sorry webcare mensen)( maar ik vind ook dat de bank teveel aan schijnheilig gedrag vertoont. De jager kan de prooi worden en dan moet je niet moeilijk doen, mond houden en opkopen. Ik had als Nederlandse overheid het deposito garantiestelsel niet meer verplicht gemaakt en daarmee direct ING Bank (destijds 2e spaarbank ter wereld, merendeel onder Nederlands deposito garantiestelsel, en ABN AMRO opgeblazen. Maar zo werkt het kapitalisme en daar komt iets mooiers en beters uit voort.

Recent kwam ik op een mooi dossier. Even in een notendop:

  • Mijn opa (ruim 40 jaar dood) had een kluis,
  • Bij zijn overlijden is die over gegaan op zijn vrouw (inmiddels ruim 30 jaar dood),
  • Bij haar overlijden is die ook weer overgegaan,

Alles is, keurig, doorgegeven aan de ABN AMRO bank. Onlangs kwam er een brief, geadresseerd aan mijn opa. De ABN AMRO heeft dus 3 administratieve handelingen fout verwerkt. Bij het betreffende kantoor is contact geweest met een uiterst aardige en fatsoenlijke man. Iemand van het soort bankier die je het gevoel geeft voor zijn clienten te gaan.

Deze gaf aan dat er 3 aangetekende brieven verstuurt moeten zijn. Dit omdat het over een kluis ging. Nou is het vrij moeilijk om dode mensen een aangetekende brief te versturen. Maar de contract partijen waren allemaal cliënt van de ABN (later opgegaan in ABN AMRO). Uitgaande van deze lijn zou de ABN AMRO iemand een bankrekening, bankpas en hypotheek leveren. Een kluis erbij leveren maar die persoon niet kunnen vinden. Nou heb je zogenaamde Chinese muren (iets waar ik niet in geloof) maar dit slaat toch echt alles. Ik zou bijna denken dat het een Zwitserse bank is.

Het kantoor waar die kluis gevestigd was is door de ABN AMRO gesloten. Ach, als er amper mensen komen moet je zo’n contact sluiten. Helemaal mee eens. Kantoren met amper een bezoeker sluit je gewoon. Personeel eruit gooien op een geintje dat je ze zo min mogelijk geld moet meebetalen en iedereen is tevreden. Maar waar zijn die 3 aangetekende brieven gebleven?

Dat ABN AMRO stopt met de kluisverhuur aan de massa vind ik een domme maatregel. De ABN AMRO zit, net zoals ING Bank op een goudmijn. Een hele hoop cliënten waar je alles van weet. Waar ze boodschappen doen, waar ze verzekerd zijn, of ze gebruik maken van sekswerkers en ga zo maar door. Overal waar je geld uitgeeft middels de bankpas weten ze dit. Als je iedere dag via iDeal eten bestelt dan weten ze dit ook. Overal waar je per bank betaalt weet je bank dit.

Een grote groep klanten is ook handig. Zie simpelweg dit motto: massa is kassa. Iedere supermarkt draait op dit idee. Als iedereen maar 1 product koopt dan gaan ze allemaal failliet, via crossed selling en omdat mensen impuls aankopen doen gebeurt dit niet.

Ik wil wel geloven dat ABN AMRO de betreffende kluis met fatsoen heeft leeggehaald. Dat een notaris de inhoud in een sealbag heeft gedaan, dat die sealbag apart verzegeld is. Dat die weer in een centrale kluis is gegaan. Maar ik blijf met een vraag zitten: waar zat het administratief fout, waar gaat dit mis en (boeiender) wat gaat er nog meer fout? Banken staan erom bekend hufters te zijn die (zoals ik) alleen aan zichzelf te denken. Ze betalen zichzelf als eerste. Ben je de bank geld schuldig dan mogen ze je bankrekening leegtrekken om de schuld in te lossen (lees de algemene voorwaarden maar). Echter veronderstelt dit dat een bank een goede administratie heeft. Als een bank 3 administratieve fouten heeft gemaakt neigt het erg naar KIFID.

KIFID is het klachteninstituut van de financiële wereld. Het is ook het toverwoord om een bank in Nederland nerveus te maken. Ineens gaan dingen mogelijk worden. Ik ben er tegen om met klachten een bedrijf te chanteren (want dat doe je eigenlijk). Wat ik simpelweg dan zeg: los iets op als redelijke mensen. Maar hoe kan dit zo fout gaan?

Ik heb met het webcare team van ABN AMRO een goed contact. Als ik iets qua Nederlandse financiële data nodig heb dan tweet ik hun. Om hun te controleren mail ik een contact bij Van Lanschot. Beide leveren keurig allerlei data. Komt die data overeen dan zal deze wel kloppen. Wijkt deze af dan moet daar een uitleg voor te vinden zijn. Is er geen oplossing voor te vinden dan is de data onbruikbaar voor mij. Deze is dan wel interessant en dan moet die door wat stagaires uitgeput worden. Of ik vraag gewoon wat bankiers is belastingparadijzen wat er gaande is met die data. Dan komt er een vrij direct en on politiek antwoord. Wel een eerlijk antwoord.

Betekend echter niet dat het raar is. Hoe kan het dat de administratie van ABN AMRO zo’n puinhoop is? Stel je even voor dat je hypotheekverstrekker haar administratie over haar hypotheken niet goed heeft lopen. Dan is het zeer pijnlijk.

Ik heb weinig tot geen vertrouwen in banken in Nederland. Mijn prive holding zit niet voor niets buiten Nederland. Dit gedoe met ABN AMRO is op het moment van publiceren helemaal (naar tevredenheid) afgerond. Maar ik heb het laatste vertrouwen compleet verloren.

Geef een reactie

