Mijn zakelijk falen

Ik heb een prive holding. Eentje die binnenkort 3 jaar gaat worden. Dat betekend dat ik 99% van de andere bedrijven die begonnen zijn verslagen heb. Ik besta nog. Ik ben er nog. Dat is tijd voor een feestje. De foto’s gaan op twitter komen (zal mijn volgende champagne moment worden) maar het betekend ook dat het tijd is voor een hoop zelf reflectie.

Normaal gesproken zegt iedereen hoe geweldig je bent, hoe heerlijk het gaat en ga maar door. Ik heb het plan dat ik bij de bank gepresenteerd heb erbij gepakt en de evaluatie:

  • Ontwikkeling meerjarig sport project # canceled wegens gebrek aan meerjarig perspectief,
  • Verwerving bezittingen # mislukt wegens verkeerde focus
  • Kasstroom positief draaien sinds het eerste kwartaal, daarna iedere maand # gelukt (1e kwartaal had ik een trip naar Hong Kong en die 1.000 E zou niet binnen komen, sindsdien was alles kasstroom positief),
  • Passieve kasstroom opbouwen om contrair assets te verwerven # loopt, maar niet conform planning.
  • Profiteren van het ineenstorten van China # mislukt

Oftewel: een heel gemengd verhaal. Dag mag je misschien niet zeggen. Ik hoor het geweldige te verkondigen. Uiteraard ben ik trots, daarom ga ik aan de champagne en verwen ik mijzelf. Ik ga lekker een avondje koken, lekker culi wuli doen.

Ik was betrokken bij een meerjarig sportproject met een noodlijdend bedrijf. Dit is door zowel een faillissement van een technische partner als een hoofdsponsor op de lange baan geschoven. Hetgeen spijtig is, had Noord-Brabant kunnen helpen en zeker destijds mijn mooie Brabant uit het stulpje kunnen trekken en in de wereld trekken. Door een platform te zijn voor bedrijven uit het mooie Brabant.

Cash is king. Althans dat is een bankiersgezegde. Ik geloof heilig in dit principe. De rest is boekhoudkundig en fiscaal geneuzel. De vraag is simpel: ben je in staat de lopende verplichtingen te betalen. De waardering van bezit is boekhoudkundig gedoe, afhankelijk van regels die door politici opgesteld zijn. De vraag is simpel: hoeveel geld verdien je per maand, hoeveel geld krijg je per maand binnen, hoe vaak kan je de rente met het bedrag dat je per maand verdiend (noteer dit verschil het eerste is omzet, tweede is winst) betalen en ga zo maar door. Waar alles om draait is de simpele cashflow. Het bedrag dat je per maand verdiend. Dat bedrag is positief. Alleen mijn trip naar de bank is een verliesgevend kwartaal geweest. Nou kan het erger, maar toch betreur ik het: het eerste kwartaal van mijn holding was verlieslatend.

Cashflow is belangrijk maar een positieve cashflow is veel belangrijker. Immers kan je als een Ziggo een hele hoop geld per maand binnen halen, maar wat verdien je er eigenlijk mee? Ga je overleven hoe je er nu voor staat? Zijn de rente betalingen aan een partij binnen de holding (slimme fiscale planning) of ben je aan het balanceren op de rand van het faillissement? Dit bedrag moet positief zijn. Dit moet zo zijn om tegen de markt in belangen te verwerven. Pak kansen die niemand ziet. Het klinkt raar, maar dat is wel wat het doel is. Mijn plan was om rond deze tijd een positieve cashflow van 200,000 USD per maand te realiseren. Hetgeen mislukt is. Ik boer aardig en ik mag niet klagen. Maar het gestelde doel is niet gehaald. Het verschil in waar ik nu sta en waar ik naartoe moet is te groot. Daar heb ik minimaal een extra jaar voor nodig. Dan moet je de vraag stellen: ben je zelf niet het probleem? Ben ik niet de oorzaak van het falen? Daar ga ik nog uitgebreid over nadenken en hoe kan ik daarop voortbouwen?

Het profiteren van de ineenstorting van China is mislukt. Allereerst had ik verwacht dat China er nu anders voor stond, ten tweede is nu heel duidelijk dat ik meer als een Chinees moet werken. Denk als een Chinees. Ik overweeg dat als mijn motto te nemen. China, een extreem kapitalistisch land, een extreem land, waar Amerika nog van kan leren.

Inmiddels heb ik de eerste veranderingen doorgevoerd. Enkele dingen die niet van de grond dreigde te komen staan nu op een simpel punt: we lanceren of we trekken de stekker eruit. Dan hebben we nog het dossier Joyce Korsten, welke ik op Chinese wijze wil oplossen (vreedzaam uiteraard).

De eerste verandering is inmiddels doorgevoerd. Een verandering die een andere rol van mij betekend. Een meer publieke rol. Een rol om een boodschap over te brengen. Een boodschap die consequent uitgebracht moet worden. De uitbreiding op het gebied van sociale activiteit is hier een eerste begin. Een begin wat niet veel meer is van het graven van een fundament. Een gat waar daarna een fundament in gebouwd gaat worden.

Dit zal echter ook gevolgen hebben. Ik ga meer en meer mensen boos maken. Hetgeen ik niet erg vind. Immers heb ik mijn radio demonstratie vermeld dat ik alleen loyaal ben aan iedereen die loyaal is aan mijn bankrekening, welke uiteraard belastingvrij en ja dat is volkomen legaal. Mensen zullen mij voor schut zetten, afzeiken, mij het onderwerp in het publieke debat maken. Wat er echter gaat gebeuren is iets simpels: ik zal consequent mijn boodschap gaan uitdragen, mijn visie ventileren en dat op werkdag basis.

Geef een reactie

