De OV Begeleiderskaart en Argonaut BV

Iedereen die slechtziend of een handicap heeft kent hem: de ov-begeleiderskaart. Voor de niet slechtzienden / gehandicapten: deze kaart stelt ons in staat een begeleider gratis met het openbaar vervoer mee te nemen. Idee is dat je dan zelf of met iemand kan reizen zonder verder gedoe.

Deze kaart werd vroeger door de Nederlandse Spoorwegen uitgegeven. Die beoordeelde of je daar recht op had of niet en eigenlijk was dat vrij logisch. De NS is de grootste partij qua openbaar vervoer in Nederland. Als slechtziende ben ik afhankelijk van het openbaar vervoer, er zijn (helaas) geen binnenlandse vluchten en Flixbus mag geen alternatief voor de NS bieden. Jammer.

Onlangs ontving ik van Argonaut BV (divisie van Interhealth Groep) en die doen dat nu. Met de toename van meer en meer partijen op het openbaar vervoer net van Nederland is daar ook wat voor te zeggen. Immers is het de business van de NS om treinen te laten rijden (als er geen vertraging is of zoiets) maar dat is een flauw iets.

Er zijn enkele dingen die mij opvallen:

  • Ik moet bij het formulier het nummer van mijn vorige ov-begeleiderskaart b invullen, welke ik niet kan lezen en de goed zienden die ik heb gevraagd kunnen het niet lezen (hoe zou ik het dan moeten lezen),

  • Mijn medische dossier willen ze hebben, niets mis mee bij een eerste aanvraag. Maar waarom moet ik dat alweer inleveren (mijn oogarts heeft natuurlijk niets beters te doen) zeker daar ze bij de NS al die gegevens ergens hebben liggen om stof te verzamelen,

  • Waarom waren de formulieren van de NS leesbaarder dan die van Argonaut,

Inmiddels heb ik dit doorgestuurd naar wat contacten in de media en de Tweede Kamer. Er is een simpele reden voor: er is ruimte voor verbetering en als slechtziende ben ik levenslang afhankelijk van het openbaar vervoer.

Een gedachte over “De OV Begeleiderskaart en Argonaut BV

Geef een reactie

