De SS’ er

Een beruchte organisatie, de SS. De elite troepen van de Tweede Wereldoorlog. Lidmaatschap van deze organisatie betekend het verkrijgen van het Duits staatsburgerschap en een tatoeage met je bloedgroep. Je werd als belangrijker gevonden dan anderen.

In dit boek gaat Armando het gesprek aan. Hij vertelt hun verhaal. Als je terug kijkt kom je tot pijnlijke conclusies:

a. De meeste gingen wegens de armoede (verklaart de populariteit van deze organisatie in de arme gedeeltes van Nederland),

b. De drang naar avontuur,

Hetgeen een interessant perspectief op de huidige situatie in Nederland en eigenlijk in heel het westen geeft. Zou zo’n organisatie opnieuw populair kunnen worden en mensen kunnen aantrekken?

De uitspraak dat deze organisatie de oorlog enkele jaren verlengd heeft wil ik meteen geloven. Dat ze de massamoord in Rusland verloren hebben puur en alleen omdat Stalin zoveel soldaten kon sturen zou zomaar kunnen kloppen.

Wat mij verbaasde is het volgende. Na de oorlog konden leden van de SS zich tegen betaling het Nederlands staatsburgerschap terug krijgen. Hetgeen een bijzonder iets is. Wat Nederland eigenlijk zegt: we moeten je niet, je bent fout, je bent het laagste wat er is op de maatschappelijke ladder. O je hebt geld: welkom hier is je Nederlandse paspoort en welkom terug. Over conscequent zijn en de wet voor iedereen gelijk houden.

Ik heb altijd gedacht dat het boek over de Odessa organisatie verzonnen was. Ik ben daar dankzij dit boek over van mening verandert. Eigenlijk ook logisch dat zo’n organisatie elkaar na de Tweede Wereldoorlog helpt. Benieuwd welke beerput de Odessa doofpot is.

Ik zeg niet dat deze organisatie geweldig is. Wat ik wel zeg: sta open voor hun motivatie en veroordeel niet. Dat is iets wat ik toch niet meer doe. Ik zal een uitzondering maken voor Joyce Korsten (lees de andere blogs over haar).

Er zijn verschrikkelijke dingen in de Tweede Wereldoorlog gebeurt, eigenlijk in iedere oorlog. Maar goed: oorlog is oorlog en het kan een winstgevende oorlog zijn als je het slim aanpakt.

Geef een reactie

