Luchtvaart een feest?!

luchtvaart

We schrijven 2001. Een jaar waarin de wereld is opgeschrikt door een terreur aanslag. Twee vliegtuigen in de WTC torens nummer 1 en 2.Het begin van het einde van een flinke terugslag in de luchtvaart. Onder andere de ineenstorting van de Swissair group. Een group die bestond uit een charter maatschappij in Duitsland (LUI), Swissair, een Franse airliner en het Belgische Sabena.

 

Ik snap de Zwitsers niet. Waarom mze in Belgie en Frankrijk een airliner gekocht hebben. De vakbonden zijn er zeer sterk. Ik zou eerderr een aandelen transactie met een airliner in de Verenigde Staten, China, India. Intensief samenwerken lijkt mij een stuk beter. Maar goed, de Zwitsers besloten anders en zijn nu failliet.

 

VG Airlines zou in het gat moeten springen dat Sabena heeft gelaten toen ze failliet ging. Er waren verschillende projecten gaande. Die wilde allemaal een winstgevende airliner bouwen welke gebaseerd was op de puinhopen van Sabena. Dit waren:

  • SN Brussels (nu Brussels Airlines)
  • Birdy (nu Brussels Airlines en deed de routes op Afrika)
  • Virgin Expres (vormde zich van charter airliner om naar lijndiensten om het gat op te vullen)
  • VG Airlines (wilde VS en Amernie verbinden en is kort na het omdopen tot Desley failliet gegaan)

 

Nou is Belgie een bijzonder land. Immers heeft het land, bijvoorbeeld, 3 tijd zondes. Bij bijna iedere interantionale organisatie bestaat de sub top uit Belgen. Ik geloof dat ieder gewest zijn eigen minister van buitenlandse zaken heeft. Waarom heeft Antwerpen een eigen minisdter van buitenlandse zaken? Nou heeft het systeem ook een voordeel: als ze moeite hebben met het vormen van een regering dan kunnen de politici de boel niet verstoren en het normale deel haar gang laten gaan. Een demensionair kabinet is soms zo gek nog niet.

 

Bij Sabena was ongetwijfeld een hoop mis. Sabena staat niet voor niets voor Such A Bad Experience Never Again. Onlangs sprak ik iemand die met Sabena gevlogen had. Moest naar Tokyo. Sabena het een Boeing 747 ingezet. Deze werd echter primair voor het zomer seizoen gebruikt. Oftewel: er was geen keuken aan boord, er was geen mogelijkheid tot het eten van een broodje. Koffie of theer idem. Nog een prettige 18 uur durende vlucht toegewenst. Nee, dan ben ik toch blij met Finnair en Hainan Airlines.

 

Dit gaat explkiciet over het laatste project. Een project wat op geen enkele manier geholpen is door de overheid. Iets wat bij de andere Sabena start ups wel is gebeurt. Ik heb er geen probleem mee dat de Belgische overheid hulp gaf aan initatieven, maar waarm dan niet gewoon aan iedereen? Zet iedereen bij elkaar en ga praten. Ga elkaar niet kapot concurreren, maar ga gewoon samenwerken. Verkoop elkaars producten en ga zo maar door.

 

Maar dat is in Belgie niet gebeurt. VG Airlines werd vrij actief tegen gewerkt. Onder andere door:

a.) Koks die mee moesten vliegen voor de business class passagiers moesten een steward / stewardess opleiding krijgen;

b.) Op vluchten naar Armenie mochten minder mensen van Armeense afkomst als cabin crew mee,

c.) Het bureau coor luchtvaart bleef de twee aanvragen maar op de lange baan schuiven, doch konden ze wel de vergunningen aan Birdy in een recordtijd uitgeven,

d.) VG mocht niet de goedkoopste en korste routes vliegen maar moest nabij de kust blijven,

 

De reden hiervoor was simpel en helder. Er was maar een reden. Dat was de man achter de schermen. De man diewerkzaam is gfeweest bij Delta Air Transport (id badge nr. 1) en die eigenhandig de VLM Airlines heeft opgezet. Een airliner die ik zelf geregeld gebruikte. Een outsider en dat kon niet.

 

Op het aller laatste moment kwam er nog de eis dat er 24 miljoen euro in een maand tijd bijeen moest komen. Dat was voor de andere airliners geen probleem of de overheid stak er een garantie voor een lening of wat dan ook in. Dat ze zo 200 a 300 arbeidsplaatsen in de luchtrvaart erbij kwamen laat ik maar in het midden. Heb je net 10.000 werklozen erbij dan denk ik dat een paar honderd banen (zonder subsidie) een goed iets is. Schijnbaar niet. Geen wonder dat Walonie failliet is.

 

Er was een eis door de toezichthouder neergelegd qua financien. Dat was een herl simpele: 3 maanden operaties zonder 1 cent aan inkomsten. Dat is op zich een terechte eis. Deze werd opgelost door een investeerder binnen te halen, eentje die meteen even alle aandelen kocht. Desley wereld beroemd van haar koffers en aktetassen. Deze heeft echter het bedrag niet betaalt, maar zich op een votje papier verklaard er achter te staan en de aandelen gekocht te hebben. Hopla, daar is de vergunning ineens.

 

Vanaf dag 1 had de luchtvaartmaatschappij te kampen met iets: lege vliegtuigen. Alleen de route Los Angeles – Armenie was een succesvol iets. De cargo divisie deed het wel erg goed. Eigenlijk zouden ze de stoelen eruit moeten halen en de cargo erin te doen.

 

De reden: de Amerikaanse klanten (met 3 Amerikaanse bestemmingen toch wel belangrijk) De reisbureaus konden de tickets niet kopen omdat ze geen aansluiting hadden bij DARC. Een soort clearing house waar tickets en geld elkaar passseren. Hoe moeilijk wil je het maken? Alhoewel VG en Desley goed waren in het opbouwen van een lading klachten.

 

Een Hollandse noot: er is vrij veel geld in Air Holland gaan zitten. Een airliner die van drugs geld aan elkaar hing (zie de zembla documantaire) en voor de airliner is veel gevlogen. Waar echter niet voor betaalt is.

 

Het is voor mij duidelijk dat er een heel vuil spelletje is gespeeld. Het is zonde wat er gebeurt is. Immers is er nu geen onafhankelijke Belgische luchtvaartmaatschappij meer. SN is in handen van Lufthansa, VLM is failliet, Sobelair is in handen van Tui. Er zijn weliswaar initatieven: nieuwe operaties onder de VLM naam en Air Belgium komt terug.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s