De zaak Joyce Korsten: the heat is on

Er loopt een geschil tussen Joyce Korsten en mij. Ze kwam ongevraagd aan de deur, is boos op mij dat ik haar heb nagetrokken en mijn bevindingen gepubliceerd heb. Nou heeft de Nederlandse overheid een broertje dood aan vrijheid van meningsuiting, aan klokkenluiders. Eigenlijk aan iedereen die niet braaf ja en amen tegen de staat zegt. Dus ook met mij. Toch onhandig, een slechtziende libertarier die Nederland als terminaal ziek beschouwt en dat de boel beter gemaakt kan worden met een no nonsense aanpak. Niet door mij. Ik overweeg op dit moment om te naturaliseren. Er zijn landen die mijn visie delen, of die het eigenlijk niet kan schelen. Die zien een win-win situatie. Immers helpt een gezonde os een ploeg veel verder dan een zieke os.

Joyce Korsten heeft aangifte gedaan tegen mij wegens smaadschrift. Moet ze zelf weten. Ik beschouw het als verbazingwekkender dat men haar serieus neemt. Maar goed, de Politie heeft zich in het verleden niet als een vriend van minderheden opgesteld en is doorgaans zeer bereidwillig om mensen te helpen anderen te vermoorden. Toch fijn voor de Duitse bezetter in de Tweede Wereldoorlog: de Politie bracht de mensen per vrachtwagen, tram of bus keurig naar de trein. Welke voor de meeste (helaas) de laatste trein bleek te zijn. Daarna kwamen ze er mee weg. Immers: bevel is bevel. Wel bijzonder dat het Neurenberg proces anders geoordeeld heeft. Maar die uitspraak komt ons niet zo goed uit, dus die negeren we even. Het is een boeiend iets om uit te zoeken welke rol de voorouders (opa, oma’s etc.) in de Tweede Wereldoorlog hebben gespeeld. Ik moet maar eens zien of ik daar dingen over in de transparantie en openbaarheid kan krijgen. You never know what you find.

Het Openbaar Ministerie gaat vervolgen. Althans, de Officier van Justitie wilt dit buiten de rechtbank om regelen. Niet mijn methode om iets te regelen, maar ik heb een advocaat in de arm genomen en die handelt het juridische traject. Er is ook een reden waarom dit niet mijn methode is om dingen te regelen. Het westerse systeem van rechtspraak is gebaseerd op een heel heldere taakverdeling:

  • De advocaat verdedigt de beklaagde,
  • De Officier van Justitie doet aan waarheidsvinding,
  • De rechter spreekt recht,

In mijn geval zal de Officier van Justitie aan waarheidsvinding gaan doen en recht spreken. Voor de laatste zijn ze echter niet opgeleid. Daarnaast hebben ze twee petten op. Hoe kan er sprake zijn van enige vorm van onafhankelijke rechtspraak? Men zal waarschijnlijk proberen dit met een voorwaardelijke taakstraf of een kleine geldboete af te doen. Als trotse gierpin voel ik weinig voor beide. Laat Joyce Korsten eens bij zichzelf ten rade gaan inzake dit dossier (ik heb mijzelf uitgebreid en kritisch geëvalueerd en pijnlijke verbeterpunten geconstateerd, welke ik een verbeterplan na het opgesteld of constateer dat iets mijn kracht is en het zo laat). Het doel van deze vorm van procesgang is het ontlasten van de gerechtelijke macht. Op zich niets mis mee.

De methode is echter wel fout. Rechters spreken anders recht, rechters houden meer rekening met persoonlijke omstandigheden. Ik ben de onbescheiden mening toegedaan dat er heel vaak te licht gestraft wordt. Zeker bij pedoseksuele misdrijven. Waarom iemand die seksueel opgewonden wordt van kinderen behandelen? Ik wordt seksueel opgewonden van vrouwen (sommige niet alle). Hoe kan je mij daarvan genezen? Hoe kan je iemand die homoseksyeel is daarvan genezen? Simpelweg na veroordeling de organen gebruiken om de wachtlijst in te korten. Daarna (of als niet mogelijk is) tegen de muur zetten en met de rekening van de kogel naar de ouders sturen. Briefje erbij: u bent een slecht ouder, gelieve uw rotzooi bij u te houden.

Het fundament onder de rechtspraak is dat mensen onschuldig zijn tot het tegendele bewezen is, dat er onafhankelijk en blind recht moet worden gesproken. Daarom heeft vrouwe Justitia een blinddoek voor. Zonder aanziens des persoons spreekt ze recht. Nou heeft ze daar wel een rechter voor nodig. Want vrouwe Justitia is een verzinsel, maar het principe is zeer goed en helder. Aan een fundament van een systeem moet je niet gaan klussen omdat het niet uitkomt. Je gaat de fundering van een huis of wolkenkrabber ook niet verbouwen en verzwakken als dit je beter uitkomt.

In dictaturen heb je een systeem waarbij de rechter met een vooringenomen standpunt recht spreekt. Dat gebeurt in Rusland, zegt men. Ik heb geen ervaring met Russische rechtbanken en ik heb geen ambitie om die ervaring op te doen. Dit gebeurt ion Noord-Korea (vermoed ik), in Zimbabwe haar mensen die banen realiseren weggejaagd zijn zodat onder de vakkundige leiding van Mugabe het land in een kon storten.

Ik constateer, helaas, dat Nederland ook op die weg is. Het was Nederland waar journalisten vastgezet zijn om hun bronnen te openbaren. Het is Nederland waar een tech journalist op iedere zwarte lijst stond, vanwege veiligheidsonderzoek naar stemcomputers en de ov-chipkaart. Het is Nederland waar een journalist jarenlang actief is tegengewerkt door de Nederlandse staat (dhr. Oltmans). In dit Nederland worden klokkenluiders, die waarschuwen tegen de diefstal van atoomgeheimen, tegengewerkt worden en zelf van spionage worden beschuldigt. Maakt mij trots: iedere despoot heeft dankzij Nederlands falen een atoombom (mits er natuurlijk geld overgemaakt wordt naar het Kahn Research Labaratory in Pakistan).

Dit is mijn Nederland niet. In mijn land staan enkele vrijheden boven alle twijfel. In mijn Nederland heeft iedereen de vrijheid om tot volle bloei te komen. In mijn Nedelrand is de overheid geen verstikkend orgaan die klokkenluiders tegenwerkt of wegstopt. Helaas, Nederland is ijn land niet.

Geef een reactie

