Eindhoven Airport is overschat

eindhoven-airport

Eindhoven heeft een vliegveld. Ik sprak ooit met de baas van EHV365 (de stadspromotie organisatie) die zei dat Eindhoven Airport van belang voor de economie is. Stel dat VDL haar personeel niet kon invliegen. Bert Pauli (Gedeputeerde Staten in Noord Brabant voor de VVD met economie) had het bij BNR over de noodzaak van een vliegveld en een snelle treinverbinding met Antwerpen.

Hoe belangrijk is dat vliegveld? Je moet eens proberen om vanaf Eindhoven Airport te vliegen naar een bestemming buiten Europa. Gaat heel moeilijk worden. Onlangs stuurde ik een bericht door naar een wethouder. Wow Air, een IJslandse luchtvaart maatschappij zoekt een Europese basis. Enige reden dat ik het doorstuurde was om een wit voetje te halen. Iets wat, met het oog op de conflicten die lopen, wel zo handig is.

Wat ik mij afvraag is het volgende. Waarom niet met een toestel naar de Oostkust van de Verenigde Staten? Waarom niet met, als voorbeeld, met een Fokker 100 de oostkust aanvliegen? Voor iemand zegt dat dit niet kan in verband met de vliegafstand die zie aankunnen: ik zou zeggen dat een tussenstop in Shannon goed zou zijn. Daar kan je meteen de douane door. Dat stuk kan weer wel.

Ik hoop van harte dat dit er gaat komen. Het zou zeer goed zijn voor de regio. Immers zijn er zat maatregelen te bedenken die meer banen opleveren. Voer het vliegveld gewoon in bij een ander vliegveld, in ruil voor flink wat investeringen, goed openbaar vervoer, goede mobiliteit en een hele hoop extra banen.

 

 

Geef een reactie

