De Prooi

abn amro logo

Ik kan me de tijd nog goed herinneren: ABN AMRO kocht ongeveer overal iets. Een bank in Italië, een bank in Pakistan en ga zo maar door. Toen ging de bank samen met Barclays, althans dat dacht men. Toen dachten 3 banken dat het beter was om met zijn drietjes de bank te kopen en op te delen.

Het was een geweldig gevecht om te monitoren. Een gevecht waarin rechtszaken om je heen vlogen, een transactie die uiteindelijk door het bankentrio is gewonnen. Dat nog geen 12 maanden later 2 van de 3 gered moesten worden praten we maar niet over.

De overname van ABN AMRO was niet een onlogisch iets. De bank voerde in haar korte bestaan meerdere beleidslijnen. Het moest een universele bank worden, eentje die alles overal deed. Toen moest het een merchant bank met retail worden. Meteen daarna moest het een wereldwijde retailbank worden en een Europese bank.

De bank had te maken met grote kosten, hoger dan bij andere banken, een gebrek aan visie en er was totaal geen synergie te realiseren. Allemaal omdat, volgens mij, men nooit heeft durven te kiezen.

Iedereen die naar de wereldkaart kijkt ziet waar het probleem qua synergie in zit. De meeste winsten werden gemaakt in Brazilië, Nederland en de Verenigde Staten.

Het is alleen zeer tot mijn ongenoegen dat de Nederlandse staat de bank voor een failliet en bankrun gered heeft. Had de bank gewoon failliet laten gaan.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s